امروز جمعه  ۵ تير ۱۴۰۵
۱۴۰۵/۰۳/۰۹- ۱۴:۰۹

حضور شهردار شیراز در اجلاس شانگهای در راستای تقویت دیپلماسی شهری

سفر بین‌المللی اخیر شهردار شیراز به بیشکک برای شرکت در پنجمین مجمع رؤسای مناطق و نشست شهر‌های خواهرخوانده سازمان همکاری شانگهای که هشتم و نهم خرداد ماه در قرقیزستان برگزار شد، نمونه‌ای بارز از همکاری مؤثر و هماهنگ نهادهای دیپلماتیک و مدیریت شهری برای ارتقای جایگاه بین‌المللی شیراز و به تبع آن کشورمان بود.

در این راستا، نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز به عنوان حلقه وصل میان نهادهای محلی و مجموعه دیپلماسی کشور، نقش تسهیل‌گری و هماهنگی خود را به انجام رساند تا زمینه‌های حضور فعالانه شهرداری شیراز در این عرصه مهم بین‌المللی فراهم آید.

این نمایندگی با آگاهی از ظرفیت‌های دیپلماسی شهری و اهمیت حضور مدیران ارشد استان در مجامع بین‌المللی، پیش از آغاز سفر در ارتباط نزدیک با شهرداری و نیز رایزنی با حوزه‌های مربوطه در وزارت امور خارجه، بسترهای لازم برای این سفر را بررسی و فراهم کرد.

در نتیجه پیگیری‌های مذکور برنامه دیدار دکتر اسدی، شهردار شیراز با احمد محمدی، سرکنسول ایران در استانبول در میانه مسیر هیات شهرداری به قرقیزستان تنظیم شد.

در این دیدار که در محل سرکنسولگری ایران برگزار شد، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول، شیراز را یکی از مهم‌ترین ارکان دیپلماسی شهری کشور برشمرد و با اشاره به حوزه‌ تحت پوشش این کنسولگری که بخش وسیعی از غرب و شمال‌غرب ترکیه شامل شهرهایی نظیر بورسا، ازمیر، مرسین و آنتالیا را در بر می‌گیرد، پیشنهاد ایجاد پیوند خواهرخواندگی میان شیراز و ازمیر را مطرح کرد.

نمایندگی وزارت خارجه در فارس همچنین برای تسهیل و پشتیبانی از حضور هیئت شهرداری شیراز ، هماهنگی لازم با سفارت کشورمان در بیشکک را نیز انجام داد.

حضور شهردار شیراز با پشتیبانی دیپلماتیک مجموعه وزارت امور خارجه و نمایندگی آن در فارس در پنجمین مجمع رؤسای مناطق و نشست شهرهای خواهرخوانده سازمان همکاری شانگهای، فراتر از یک حضور تشریفاتی بود. در این رویداد، پیشنهاد تشکیل «ائتلاف شهرهای شانگهای» توسط شهردار شیراز مطرح و مورد استقبال قرار گرفت.

شهردار شیراز همچنین در پایان حضور خود در پنجمین مجمع رؤسای مناطق و نشست شهرهای خواهرخوانده سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان، با غلامحسین یادگاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشکک دیدار و گزارشی از نشست‌ها ارائه کرد.

سفیر ایران در این دیدار، با اشاره به اهمیت دیپلماسی عمومی در نزدیک‌سازی ملت‌ها گفت: منطقه اوراسیا در گذشته‌های نه‌چندان دور پیوندهای عمیقی با فرهنگ و زبان ایرانی داشته و امروز نیز استفاده از این اشتراکات تمدنی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی میان کشورها باشد.

وی افزود: اهمیت تمدنی و فرهنگی شیراز برای کشورهای حوزه اوراسیا کاملاً شناخته‌شده است و این ظرفیت می‌تواند در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای نقش‌آفرین باشد.

شهردار شیراز نیز در سخنان خود با معرفی ظرفیت‌های تمدنی، تاریخی و فرهنگی شیراز، این کلان‌شهر را سومین حرم اهل‌بیت(ع) و یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی تمدنی ایران اسلامی‌توصیف کرد و گفت: شیراز علاوه بر جایگاه منحصربه‌فرد خود در حوزه فرهنگ و ادبیات، به دلیل تعدد و تنوع جاذبه‌ها، قطب گردشگری و به‌واسطه برخورداری از دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های ممتاز و حضور چهره‌های نخبه، قطب پزشکی و البته پایتخت نشاط اجتماعی کشور محسوب می‌شود که برگزاری پیاده‌روی خانوادگی با حضور بیش از ۲۰۰ هزار شهروند گواهی بر این موضوع است.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما